Helios

Helios Stellar-II 10.5×70 -kiikari

345,00 385,00

Tähtikäyttöön hyvälaatuinen kiikari, jossa on laaja näkökenttä.

Helios Stellar-II on hyvälaatuinen tähtikiikari, joka soveltuu erinomaisesti tähtikäyttöön jalustakiinnityksen ja hyvän kuvanlaadun ansiosta. Jalustaksi sopii esim. Fotomate VT 680-222-jalusta.

Ominaisuudet:

• objektiivilinssin halkaisija 70 mm
  • suurennus 10.5x
  • näkökenttä n. 4.8°
  • sopii myös silmälasien kanssa käytettäväksi
  • monikalvopäällystetty optiikka
  • BaK-4 prismat
  • 1/4″ kierre keskiakselin päässä jalustasovitetta varten
  • pehmeä kantolaukku

”Mitä isommat tähtikiikarit, sitä himmeämpiä kohteita niillä näkee.” Usein harrastajien suusta kuultu lausahdus ei kuitenkaan pidä ihan sellaisenaan paikkaansa.

Syvän taivaan kohteiden katselussa olisi tärkeää kerätä kohteesta valoa mahdollisimman suurella linssillä. Tämä on totta. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi että suurennos tulisi kuitenkin pitää mahdollisimman maltillisena kontrastin säilyttämiseksi.

Stellar-2 10.5×70-kiikareissa näitä kahta nyrkkisääntöä on pyritty noudattamaan. Etulinssin halkaisija on 70 mm. Suurennos on kuitenkin vain 10,5-kertainen. Täten lähtöpupillin halkaisijaksi tulee 6,7mm, joten kaikki valo saadaan talteen silmälle.

4,8-asteen näkökenttä on huomioitu laajoja kohteita ajatellen ja soveltuu mainiosti mm. Linnuradan tarkkailuun. Seulaset mahtuvat kuvaan leikiten. Myös Hyadit sopivat lähes täydellisesti.

Vertaillessa näkymää samanmalliseen, mutta suurennokseltaan isompaan kiikarin (Stellar-2 15×70), niin pikku eroja huomaa selkeästi. Andromedan kiekko ulottuu laajemmalle ja sen suuruus hahmottuu isossa näkökentässä. Andromedan pölyvanoja tällä kiikarilla ei kuitenkaan vielä pääse näkemään.

Herkuleen pallomainen tähtijoukko M13 erottuu mainiosti. Suuri näkökenttä helpottaa jälleen etsimistä ja kohde löytyykin taivaalta yhdellä suuntauksella. 15×70-kiikareilla näkee tämän kohteen toki hieman suurempana, mutta yksittäisiä tähtiä joukosta ei erota kummallakaan kiikarilla.

Testiä varten oli harmillisesti vain yksi jalusta käytössä. Tämä pakotti välillä suuntaamaan kiikarit taivaalle käsin. Yllättäen tuli todettua että 10.5×70-kiikareilla voi tehdä havaintoja ilman jalustaa. Toki jalusta tukevoittaa aina havaintoja, mutta näillä pärjää siis alkuun ilmankin. Sen sijaan 15×70-kiikareilla ei ole mitään asiaa taivaalle ilman jalustaa sillä suuri suurennos ei anna anteeksi käden värinöitä.

Paino 3 kg (kilogramma)
Mitat 33 × 26 × 12 cm (senttimetri)
Tuotekoodi

30131

Valitse normaalihinta / Ursan jäsenhinta

,

Tekijä

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry

Ursa on Suomen suurin tähtitieteellinen yhdistys. Välitämme tietoa tieteestä ja tarjoamme selkeän ja asianmukaisen käsityksen maailmankaikkeudesta. Ursan jäsenet ovat kaikenikäisiä tiedonjanoisia ihmisiä ympäri Suomen.

Ursa julkaisee Tähdet ja avaruus -lehteä sekä tietokirjoja tähtitieteestä ja sen lähitieteistä. Hyvälaatuiset kaukoputket ja tähtikiikarit saat jäsenenä edullisemmin Ursan myymälästä. Tietämättömyyttä, toivottomuutta ja tylsistymistä vastaan tarjoamme kursseja, esitelmiä, kerhoja ja leirejä sekä Kaivopuiston tähtitornilla tähti- ja aurinkonäytöksiä.

>> Uskalla tietää, liity Ursaan.

Saatat myös pitää...